tirsdag den 5. april 2011

Uglies - Scott Westerfeld

Titel: Uglies
Forfatter: Scott Westerfeld
Forlag: People's Press
Sidetal: 335
Andre bøger i serien:
-Pretties (oversat).
-Specials (oversat).

Stjæler lige fra bagsiden:
Tally kan slet ikke vente, til hun fylder 16, hvor hun lige som alle andre i Uglies-samfundet vil få sin operation. En operation, der skal forvandle Tally fra at være Grim og bo i den grimme Uglies-by til at blive forbløffende Smuk. Operationen vil med katapultfart sende hende ind i det højteknologiske paradis, hendes bedste ven, Peris, allerede er flyttet ind i. Modsat Tally, er hendes nye veninde, Shay, ikke helt så sikker på, at hun vil være Smuk. Da Shay en dag forsvinder, lærer Tally en helt ny side af den Smukke verden at kende - og den er ikke køn. Myndighederne stiler nu Tally over for valget med at bringe Shay tilbage eller selv aldrig blive Smuk. Tally træffer et valg, der ændrer hendes liv for evigt...

Denne bog er første bind i serien om Tally Youngblood, der lever i dette samfund, hvor naturens udseende er Grimt og alle skal ligne barbiedukker for at være Smukke. Om Tally, der får at vide, at hun skal vælge mellem hendes bedste veninde og Skønheden. Da hun tager ud for at finde sin veninde finder hun en oprørsgruppe kaldet "The Smoke", hvor folk, der ikke vil være Smukke, er samlet i en lille primitiv by.

Jeg synes personligt at den er god og idéen er virkelig god. Man føler nærmest, at vi selv er godt på vej nu med alle de plastikoperationer man kan få. Man kan nærmest få lavet alt. Tænk hvis man var grim når man bare så helt normal ud. Naturlig ud. Selvom man måske var smuk var man ikke Smuk som Smuk er i denne verden.
Genstandene i bogen er ret sjove, men jeg vil ikke sige at jeg synes at det er nogle realistiske ting. Flyvende skateboards, en jakke, der griber før man rammer jorden, nogle små pakker, der bliver til en ret når man putter den i en vandrenser. Men selvfølgelig er det nogle sjove ting og jeg synes bestemt ikke, at det har irriteret mig.
Noget andet er at man hører om er os. Vores civilisation, der var endt som nogle ruiner. Vi bliver kaldt dumme og primitive.
Men egentlig synes jeg slet ikke at den var forrygende. Jeg kom forholdvis hurtigt igennem den og jeg var med i bogen. Men alligevel sagde den mig ikke rigtig noget. Personerne i bogen er lidt tomme og samtalerne er lidt mærkelige. Jeg synes ikke at nogle af personerne virkede særlig kvikke eller havde et særlig godt sprog. Og sproget i bogen... Det var godt, men det sagde mig stadig ikke noget. Jeg tror ikke jeg var så glad for hovedpersonen.
Jeg elsker forsiden og idéen er virkelig god. Jeg synes at hele historien i dens helhed er virkelig god og nu hvor jeg tænker tilbage på den tænker jeg ikke, at den var slem. Den var god, men ikke blændende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar