søndag den 15. maj 2011

Kadavermarch af Dennis Jürgensen

Titel: Kadavermarch
Forfatter: Dennis Jürgensen
Forlag: Tellerup
Udgivelsesår: 1991
Sideantal: 380


Bogen starter på en øde parkeringsplads foran et supermarked. De 3 venner og bandmedlemmer fra det verdenskendte splatterpunk-band, The Rotten Leprechauns, Sid, Øglen og Fritz, sidder i en blå Pontiac og diskuterer, hvorvidt de skal begive sig ind i supermarkedet og hente proviant. Lidt derfra holder en smadret rustvogn med en kiste i, og under forhjulet på en truck ligger en livløs person. Forsangeren, Sid, vil have sin lakridser, og langt om længe går de andre med til at handle.

Ud over de 3 splatterpunkere følger vi også forskeren, Paul Martins; to unge piger ved navn Cecilie og Pernille samt Pernilles mor og mange flere.

I løbet af bogen står det snart klart, at verden ikke står til at redde; zombierne er ved at have overtaget, og man skal ikke være sart, hvis man har lyst til at overleve. Årsagen til denne tragedie er der heller ikke lagt skjul på, og jeg synes, at det er rigtigt godt, at forfatteren også har givet sig tid til at finde en – temmelig realistisk – årsag.

Derudover gør det bogen ekstra spændende, at den foregår i et fremtidsrelateret Danmark, hvor samfundet er blevet splittet op i to: de rige og smukke som bor i deres selvskabte paradis, og de almindelige mennesker som kun har nytte af ganske få af de opfindelser, der er en del af de riges hverdag.

Bogens hovedpersoner er også alle sammen velgennemtænkte og godt beskrevet. Især er jeg helt vild med den fandenivoldske Sid, som kommer med en del morsomme kommentarer på trods af verdens tilstand og på den måde også gør bogen underholdende at læse på den sjove måde.



Kadavermarch er bestemt ikke for sarte sjæle; Den er spækket med malende beskrivelser af alskens indvolde og andre aldeles ulækre ting, der grådigt bliver fortæret direkte ud af kroppen.

Det eneste dårlige ved bogen er dens ufuldstændige slutning (jeg vil gerne have at vide, hvordan det går de overlevende mennesker fremover) og manglen på merchandise!



Dennis Jürgensen har i samme univers også skrevet bogen Kadaverjagt, som er en del kortere end Kadavermarch og foregår i en anden del af Danmark.

10 kommentarer:

  1. Man må ikke bande, vel? Men nu har jeg simpelthen lyst til at skrive "Røv og nøgler!", for jeg havde tænkt mig at anmelde den i løbet af i morgen, eller sådan noget. Jeg mangler bare lige at læse de sidste 40 sider. Helt ærligt, mand, nu er jeg dødsens fornærmet.
    Nåh, så kan jeg jo slet ikke tage patent på Jürgensens bøger mere her på bloggen, hva'? Det troede jeg lige, når jeg så'n havde anmeldt en del af hans andre bøger. Haha.

    Derudover:
    Ganske udmærket anmeldelse, som dog ikke er så hårrejsende som den creepy splatter/science fiction-bog, men det er jo op til vores læsere, om de tør give sig i kødet på den. Haha.

    SvarSlet
  2. Men du anmeldte jo også Fortællingen om Kropsrøveren herinde, selv om jeg havde skrevet en anmeldelse..:)

    SvarSlet
  3. Hvorfor skulle min anmeldelse være uhyggelig, den har jo ingen handling? Oo -.-

    SvarSlet
  4. Joe, men du har ikke postet din anmeldelse af "Fortællingen om kropsrøveren" herinde, selvom jeg gerne vil have dig til det. Men du kom mig bare i forkøbet igen. Hahaha.
    Sid... <3 Sid som i dig... altså dig... men også Sid-Sid fra Kadavermarch.

    Aw, tænkte bare, at din anmeldelse kunne være lidt mindre... appetitvækkende, for nu at sige det sådan, når det er dén bog. LOL!

    SvarSlet
  5. Nårh, men du har jo heller ikke poster her, vel? :D
    Jeg vil ikke købe et får...
    SID!! Awesome knægt he is!

    Nawhr.. xD

    SvarSlet
  6. *postet ... Damn autocorrect xD

    SvarSlet
  7. Det er jo Fortællingen om Kropsrøveren oO Ikke Kadavermarch.. som jeg mente, LOL! XD
    (Xaz.. vi skal lige have en alvorlig samtale senere, om noget mine veninder læste i et blad i går nat... XDXD)

    SvarSlet
  8. Nej, den har jeg jo ikke skrevet, fordi ... Fordi du gjorde.

    Den dér parentesbemærkning: Fint, fint.
    (Det bør bemærkes, at jeg ikke studser over at blive opfordret til at tage en alvorlig snak... for det kan jeg jo godt!)

    SvarSlet
  9. Men.. *Forvirret* Skal vi ikke bare.. droppet det her... *DAG* xD

    SvarSlet