søndag den 15. maj 2011

Vandrende sjæle - Stephenie Meyer

Titel: Vandrende sjæle.

Orginal titel: The host.

Forfatter: Stephenie Meyer.
Forlag: Lindhart og Ringhof
Udgivelsesår: 2008 på engelsk. 2009 på dansk.
Oversætter: Martin Aitken.
Sideantal: 765 sider.


Min første anmeldelse, håber i kan lide den.
Det er lidt tid siden jeg læste bogen, men det var helt klart en fed læseroplevelse!
Bogen er faktisk en science fiction, men som bagsiden siger så er det en science fiction for folk der ikke kan lide science fiction.
Bogen handler om at jorden er blevet overtaget af vandrende sjæle. De er helt igennem gode, og de sætter sig selv ind i mennesker. Melanie som er en af de sidste mennesker på jorden bliver fanget, og en sjæl ved navn Vandreren bliver indsat, men Melanie vil ikke bare lige forsvinde, og Vandreren og Melanie begiver sig ud for at finde andre mennesker. Vandreren begynder at forstå menneksene, og især en af dem kan hun ikke holde ude af sine tanker. Jeg vil ikke afsløre for meget, så istedet skriver jeg lige bagsiden ind.


Vores verden er blevet invaderet af en skjult fjende. Mennesker er blevet ufrivillige værter for disse indtrængende væsner, som overtager sindet alt imens kroppene forbliver intakte og fortsætter deres hverdagsliv tilsyneladende uberørte. Sørstedelen af menneskeheden er bukket under.

Da Melanie, en af de få frie mennesker der er tilbage, bliver fanget, er hun sikker på, at hun skal dø. Vandreren, den indtrængende "sjæl" som er blevet tildelt Melanies krop, er blevet advaret om udfordringerne ved at bo i et menneske: de overvældende følelser, overfloden af sanser, de alt for levende erindringer. Men der er én ting, som Vandren ikke havde forberedt sig på: kroppens tidligere beboer nægter at forsvinde.
Vandren trænger dybt ind i Melanies tanker og håber at finde oplysninger om de sidste frie menneskers skjulte opholdssted. I stedet fylder Melanie Vandrerens tanker med billeder af den mand, som Melanie elsker - Jared, et mennesker som lever i skjul. Ude af stand til at adskille sig selv fra sin krops ønsker, begynder Vandreren at længes netop efter den mand, hvis opholdssted hun er pålagt at opspore. Da udefrakommende kræfter før Vandreren og Melanie til uvillige allierede, tager de af sted på en farlig og usikker søgen efter den mand, de begge elsker.


Bogen var lidt svær at komme i gang med da det er et helt nyt univers man skal have styr på, men hvsi man har læst bagsiden går det hurtigt. Jeg elsker Stephenies måde at beskrive på, da jeg elsker masser af detaljer. Jeg følte at jeg selv var der, og jeg sugede bogen til mig. Jeg. plejer ikke at være vild med science fiction, men denne her var i en kategori for sig selv. Jeg elskede personerne og plottet var helt genialt. Det eneste jeg synes skulle ændres var slutningen, men det kan man jo ikke selv bestemme. Den kan helt klart anbefales!

2 kommentarer:

  1. Jeg har allerede læst Vandrende Sjæle, og den er simpelthen fantastisk! Jeg ELSKER den. Jeg blev helt ked ate da den var færdig! xD Jeg anbefaler den stærkt!

    //Ida

    SvarSlet
  2. Jeg var også helt ked af det bagefter ... Suuk!

    SvarSlet