lørdag den 12. maj 2012

Matched - Cassias Valg af Ally Condie

Titel: Matched - Cassias valg
Originaltitel: Matched
Forfatter: Ally Condie
Sider: 317
Forlag: Cicero

Bagside:
Samfundet bestemmer, hvem du skal elske. Hvor du skal arbejde. Hvornår du skal dø.
Cassia har altid stolet på, at Samfundet vidste, hvad der var det rette for hende. Så da hun på sin store aften får at vide, at det er hendes gamle barndomsven Xander, hun skal matches med, er hun lykkelig. Et kort øjeblik.
Da hun kommer hjem og sætter sit mikrokort i portalen, toner en anden dreng nemlig frem på skærmen: Afvigeren Ky, som hun altid har været lidt tiltrukket af.
Kan Samfundet begå en fejl? Og hvad sker der, hvis man udfordrer Samfundet og begynder at træffe sine egne valg?

Lidt om handlingen:
Cassia er endelig fyldt 17, og hun skal derfor matches. Det er en stor dag, og den bliver en mere specielt, da det viser sit, at hun er blevet matchet med én fra Oria, nemlig Xander, hendes barndomsven. Men Samfundet har lavet en fejl. En lille én, som får enorme konsekvenser. Cassia begynder dog at tvivle på, om det er en fejl, at Ky dukker op på skærmen og i hendes tanker, eller skulle det have været sådan? Laver Samfundet fejl? Hvorfor skulle hendes farfar dø? Og er Samfundet perfekt?

Min mening:
Jeg begynder at se flere og flere romaner i denne genre. En blanding af fantasy, young adult romance og science fiction. Jeg gætter på, det har noget at gøre med efterspørgslen efter sådanne bøger. Det kan vi jo se fra Hungergames, men det er heller ikke så underligt, at folk synes, at de er gode (det synes jeg i hvert fald). Jeg kan godt lide de spørgsmålstegn, Cassia sætter ved tingene og Samfundet. Det kan vi også bruge, når vi har vendt den sidste side i bogen. Vi kan nemlig tænke over vores eget Samfund. Ligesom Hungergames, sætter denne bog fokus på en masse gode og nuværende emner. Det gør bogen relevant, men også meget underholdende. Nogle steder manglede den dog lidt shine, hvis man kan sige det sådan. Det var ikke mange steder, men den gik lidt død for mig et par gange. Jeg kunne godt have brugt noget mere viden om Cassia, da det jo er hendes valg og beslutninger, vi følger. Men bogen var stadig virkelig god. Jeg elskede perioderne, hvor der virkelig skete noget, og hendes tiltro til Samfundet begyndte at vakle. Forfatteren var nemlig god til at beskrive hendes følelser, og for mig er det meget vigtigt. Virkelig fed bog; jeg skal helt klart læse to'eren.

Bonus:
Jeg synes virkelig sjældent, at forsider på bøger er værd at kigge på, men denne havde en betydning. Kan I finde den?
Et hint er at kigge på den næste bog i serien, det kan måske hjælpe jer på vej.

Andre i serien:
Crossed - Rejsen Gennem Kløften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar